Frysk

Ik heb juist een video van de Friese band Twarres gevonden op YouTube. Aangezien ik echt geïnteresseerd in deze ontzettend mooie taal ben, vond ik dat ik deze video op mijn blog moest posten. Sommige mensen vinden dat het Fries echt niet genoeg verschilt van het Nederlands om een eigen taal te kunnen zijn. Maar hey, of het een taal of een dialect is; dat is eigenlijk een kwestie van pure politiek. Als de geschiedenis van mijn eigen land een beetje anders zou zijn dan zou misschien ook mijn eigen dialect als een aparte taal  woorden gerekend.

Het lijkt alsof de verschillen tussen het Fries en het Nederlands groter zijn dan degene tussen het Noors en het Zweeds. Toch zijn er nog steeds Nederlanders die het Fries bescouwen als maar een dialect van het Nederlands. Hoe komt dat?

Legg att eit svar

