Djzengis Khan

Deze week ben ik een boek beginnen te lezen van de Britse schrijver Conn Iggulden. Het boek gaat onder de naam “Wolf of the Plains”, en vertelt over zowel de kinderjaren als de jeugd van Temüjin, later ook bekend als Dzjengis Khan. Het boek heb ik van een vriend op de universiteit kunnen lenen, en ik twijfelde er niet aan dat het goed in de smaak zou vallen, wat het uiteindelijk ook heeft gedaan.

Toch duurde het even voordat het verhaal echt kon beginnen, maar na de eerste honderd pagina’s kon ik het pocketboekje gewoonweg niet meer neerleggen. Juist zoals er op de achterkant staat voelt het alsof ik er een thriller aan het kijken ben. Gisteren heb ik zelfs tot een uur s’ morgens moeten lezen. Ik moest weten wat er ging gebeuren. Het feit dat Temüjin al vroeg moest leren overleven na de dood van zijn vader, de vorst van zijn stam, de Wolven, doet het moeilijk niet te sympathiseren met de jonge nomade. Hij is de tweede oudste onder zijn broers, en met hen en zijn moeder wordt hij achtergelaten door de Wolven. Het wordt duidelijk dat er geen plaats voor hen is in de nieuwe hiërarchie. Eeluk, de rechter hand van de overledene vader en nu de nieuwe khan van de Wolven, vind het beter om de voormalige khans familie op de steppen te verlaten dan om hen gewoonweg te doden. Hij denkt dat ze naarmate de tijd zullen verhongeren, en vindt het een goede manier om de competitie te elimineren.

Door de jaren heen moet de familie leren te overleven, en dat doen ze door allemaal een inzet te doen. Alle broers gaan hun eigen eten vangen, en helpen hun moeder met hun pasgeborene zus. Uiteindelijk kunnen ze een beetje handel doen met andere nomaden die ook zonder stam rondwandelen op de steppen.

Ik ga niet meer over het verhaal kunnen vertellen, want ik heb zelfs nog niet alles gelezen. Hoogstwaarschijnlijk ga ik met deel twee kunnen beginnen op de trein naar huis. Conn Iggulden is echt een aanrader, vooral als je van geschiedenis houdt. Zijn taal is vlot en maakt mij denken aan de tijd toen ik eerst begon te lezen. Men vergeet zelfs welke taal men aan het lezen is. Het is gewoonweg een uiterst goed verhaal. Iggulden beschrijft de periode waarin Temüjin leefde met inzicht en begrip. Niemand zou het beter kunnen doen.

3 svar til Djzengis Khan

  1. Madina seier:

    Hei, Jeg helt fascinert av bloggen din her. Det er slik at jeg leser veldig mye om Norsk mytologi og Kaukasisk mytologi. Har jobbet flere år med en Tsjetsjensk forfatter som har skrevet en teori om det du skriver her. I 2010 planlegger jeg å arrangere et seminar som skal opp teorien til Thor Heyerdahl( som så voldsomt ble avvist av norske vitenskapsmenn) uten noen særlig grunn, mener jeg.
    Så hadde vært kjempe kjekt å høre hva du mener om det? Jeg er selv opprinnelig fra Kaukasus.
    Håper på en respons:-)

    MVH
    Madina

  2. sakiimi seier:

    Hei, Madina! Eg er usikker på teoriane til Heyerdahl, men meiner at han mest sannsynleg var inne på noko. Eg har ikkje lesi “Jakten på Odin” enda, men skal sjå om eg snart får tida. Professor David Faux er delvis einig med Heyerdahl, og bruker han som kjelde for å belegge sitt eiget synspunkt i ein artikkel som du finn her: http://www.davidkfaux.org/CentralAsiaRootsofScandinavia-Y-DNAEvidence.pdf

    Sjølv er eg meir eller mindre overbevist at Æsene opphavleg kom frå “austerlanda”, dvs. Kaukasus/Sør-Russland, og det er heilt klart at det er fort gjort å trekke linja frå Kaukasus til Skandinavia med tanke på at Odin blir knytta til eit folk i Kaukasus. Akkurat som at det i seinare år har vorti meir aktuelt å sette lit til Iliaden, meiner eg at ein burde sjå nærare på det Snorre Sturlason skreiv i si tid. Her er eit utdrag frå artikkelen til David Faux:

    “A few years ago while visiting Fosnavag in Norway, I attended a talk given by the famous adventurer, Thor Heyerdahl. He raised the question, why are northern Europeans called Caucasian? He had read Snorri Sturluson’s Edda and decided to investigate for himself. He explored the mountainous region, and in the south of Russia found a legend of a group of people, who in the long distant past, had emigrated to the northern areas of Europe. He found that their leader was a man called Odin. His visit was, of course, to the Caucasus Mountains. (S. 19)

    Men det ser ut til at Heyerdahl var veldig selektiv i forhold til kjeldemateriale. Eg skal ikkje seia så altfor mykje om det eg eigentleg ikkje har så mykje kunnskap om, men det verker som at Heyerdahl først og fremst tok for seg det som stemde med teorien hans. Boka hans har iallfall fått mykje negativ kritikk, men det betyr naturlegvis ikkje at han tok feil i absolutt alt han hevda.

    Har du sjølv lesi artikkelen? Og forresten: kor kjem du til å halde seminaret ditt? Det hadde vori interessant å fått med seg kva du syns. No som genetisk materiale underbyggjer mykje av det som ein alt frå gammalt av har hevda, trur eg vi kjem til å “oppdage” mykje som vi eigentleg allereie har vist om.

    Mvh
    Ragnar

  3. Madina seier:

    Hei Ragnar. Takk for svaret ditt. Jeg synes emnet er kjempe spennende.
    Teoriene til Heyerdahl kan nok ikke brukes som faktalitteratur, men du har rett i at han kanskjed var inne på noe.
    Jeg var et barn og kan huske bestefaren pleide å fortelede oss gamle historier om våre forfedre og mange ganger nevnte han nordfolk som kom med store båter fra havet(etterhvert fant jeg ut at det var snakk om vikinger)
    I tsjetsjensk-ingushsk mytologi ar vi også åsgaard, midtgaar. Selv om skrive måten er anneledes betydning og tolking av ordene er det samme. for eksempel Valhall. I vår mytologi Valhall var plass hvor alle krigere festet etter deres fall i krigen. Det finnes mange eksempler, uansett tror jeg ikke det er tilfeldig. Jeg har lest mye om disse teoriene, men jeg er ikke utdannet som forfatter eller forsker. Men jeg holder på å oversette noen tekster fra tsjetsjenske faktaboker som stotter denne teorien. Jeg kommer til å sende de etterhvert til deg, hvis du synes det er noe verd å bruke tid på.
    Seminaret kommer jeg til å holde i Stavanger, jeg jobber med plannleging. Har lyst å invitere de som har noe å si om dette.

Legg att eit svar

