We be English!

eduFrysk3

Eindelijk is het mogelijk om wat Fries te leren! Nadat ik me geregistreerd had op UniLang, keek ik naar de forum van het Fries en vond iets echt geweldig: eduFrysk; een site waarop men juist zoals bij LingQ artikels en interviews in een vreemde taal kan lezen die zowel vertalingen van individuele woorden als audio aanbieden. Ik had nooit verwacht dat ik zoiets ooit zou kunnen vinden, het is gewoonweg de beste bron voor deze taal. Misschien ga ik toch Fries leren? Ik dacht dat het niet echt realistisch was omdat er bijna geen leermateriaal was, maar nu heb ik eigenlijk geen excuus meer.

Ik ga waarschijnlijk nooit Fries moeten kunnen voor werk of zoiets maar ik vind sowieso Germaanse talen interessant om te kunnen. Ik vind het ook spannend dat het Fries ooit bijna hetzelfde als het Engels was. Ik vraag mij maar af hoe merkbaar de Scandinavische aanwezigheid in het Fries is. Blijkbaar zijn er woorden die uit het Deens komen, maar op dit punt geraak ik in de war. Want het Fries voor “zien” is “sjoch”, en in Noors is dat zeker verwant aan “sjå”, maar toch zeggen de Denen “se” voor “sjoch”. Heel raar dus.

Wat ik ook opvallend vind, is dat het werkwoord “zijn” in het Fries “binne” is in het meervoud. Bijvoorbeeld: “bearen binne handige salmfiskers” = beren zijn handige zalmvissers. Dat lijkt kei hard op het Engels, want in sommige dialecten in Engeland vervangen ze “are” met “be”, zoals in “we be English!”.

Legg att eit svar

