Schots-Gaelisch

800px-Landing_of_Scottish_Forces_at_Isfjorden_by_TidemandThe Schoten meren aan bij de “Isfjorden” in Noorwegen

Aangezien mijn eerste examen is op deze woensdag vond ik het een goed idee om iets in  het Nederlands te schrijven. Ik heb heel weining kunnen slapen. Mijn vriendin vertrok rond drie uur ‘s nachts om op vakantie te gaan in Italië. Daarna besefte ik rond 08.45 dat ik me verslapen had. Nadat ik mijn tanden gepoetst had en al mijn spullen gevonden had, ging ik onmiddelijk naar de bushalte. Natuurlijk kwam mijn bus niet en moest ik wachten tot 09.15 voordat ik kon vertrekken.

Mijn schooldag viel redelijk mee. We moesten een test doen als voorbereideing voor de naderende examens, en mijn resultaat was goed genoeg hoewel ik niet veel had kunnen slapen. Op weg naar huis kreeg ik plots een schitterend idee: misschien zou het interessant zijn om een Keltische taal te leren? Nu ik de “Emperor”  serie van Conn Iggulden heb gelezen, heb ik een groeiende interesse voor alles wat Keltisch is gekregen doordat de Kelten vaak als de tegenstanders van Caesar opdoken. Het feit dat ze ooit bijna overal in Europa te vinden waren maakt hun geschiedenis en cultuur steeds aantrekkelijker. In de laatste tijd heb ik een fantastische podcast gevonden die “Irish and Celtic Music podcast” heet. De muziek die hier aangeboden wordt vereist, superlatieven die ik nog niet ken in de Nederlandse taal. Door deze lieden ben ik enorm gemotiveerd om de woorden van deze cultuur aan te leren.

Aanvankelijk was ik vooral geïnteresserd in Welsh, maar het lijkt mij interessanter om Schots-Gaelisch te leren aangezien er hoogstwaarschijnlijk Schots bloed in mijn aders stromen. Volgens mijn vader zijn we nakomelingen van een Schot met de naam “Sinclair” die na zijn verlies bij “de slag om Kringen“, in Gudbrandsdalen, Noorwegen, een kind met een lokale Noorse vrouw kreeg. Volgens mij heette hij George Sinclair of zoiets. De schoten wilden naar Zweden gaan en waren in dienst aangenomen door de Zwedse koning. Ze zouden voor hem vechten in de “Kalmar-oorlog”, een conflict tussen Denemarken-Noorwegen en Zweden. Hopelijk kunnen we bewijzen dat we nakomelingen van Sinclair zijn door “The Genographic Project” van National Geographic. Wij gaan sowieso in 2013 naar Gudbrandsdalen om een doos te openen die wellicht  voor zijn nakomelingen achtergelaten is.

Maar ik ga op dit moment in ieder geval geen andere talen dan Nederlands en Ijslands studeren. Juist nu zou ik beter al mijn aandacht aan Nederlands moeten schenken. Gelukkig hebben mijn schoonouders hun limiet vernieuwd vandaag zodat ik het nieuws online kan bekijken. Dat maakt het makkelijker mijn begrip te verbeteren. Ik vind het beter om nieuws te volgen en draaikaarten te maken dan grammatica te studeren. In Noorwegen is er geen limiet, dus vroeger volgde ik het nieuws in het Nederlands 3-4 keer per week, bijna elke dag dus.

2 svar til Schots-Gaelisch

  1. Vincent seier:

    Hey, goed gedaan!
    Ik heb wel enkele suggesties om alles iets beter te laten klinken:

    Mijn vriendin vertrok rond drie uur ‘s nachts op vakantie naar Italië. (ipv. Mijn vriendin vertrok rond drie uur ’s nachts om op vakantie te gaan in Italië.)
    Ik zou persoonlijk eerder zeggen overslapen ipv. verslapen, maar ik denk wel dat het correct is.
    De laatste tijd heb ik een fenomenale podcast gevonden… (zeker niet fenomenaal)
    Door deze liederen ben ik enorm gemotiveerd om de woorden van deze cultuur te leren. (ik geloof dat aanleren verschillend is van leren)
    Dat maakt het makkelijker mijn begrip te verbeteren.
    haha… draaikaarten… nog nooit gehoord. =D

    Er is zo goed als niets op aan te merken, maar ik wou je dit toch even meedelen.

    • sakiimi seier:

      Dank u wel! Mijn leraar corrigeerde de tekst vandaag en naar het schijnt is “ze wouden” dialect, dus dat moest ik ook veranderen. Ik moest ook “limit” naar limit veranderen. Wordt “fenomenaal” nooit gebruikt?

Legg att eit svar

