Twitter over andre verdenskrig

Engelske skolebarn trenger ikke lenger lære om andre verdenskrig og viktoriatiden. I stedet skal de lære om Twitter og Wikipedia.

Det ser ut til at historiefaget kommer til å bli forandret noe enormt i løpet av de kommende årene. Etter å ha tatt en titt på hovedsiden til NRK i dag, ble jeg oppmerksom på en nyhet om et nytt foreslått pensum, i grunnskolen i England, som ikke nevner hverken andre verdenskrig eller viktoriatiden. I stedet skal neste generasjon lære om Twitter og Wikipedia. Hva blir det neste? Skal Facebook bli pensum i samfunnskunnskap?

Samtidig så leste jeg det følgende på Aftenposten.no:

De nye læreplanene for videregående skal være klare i januar og ute i skolen til høsten. I forslaget til historiepensum skal almenfagelevene lage digitale presentasjoner om vikingtiden, undersøke oppbyggingen av Romerriket og forklare utviklingen i Kina i middelalderen.

Men samtidig er sentrale deler av norsk, europeisk og global historie utelatt. Hverken verdenskrigene, den russiske revolusjon eller den kalde krigen har fått egen plass i læreplanen. Nazisme og kommunisme er heller ikke nevnt blant de 41 kunnskapsmålene.

Er disse temaene “utdaterte” bare fordi at de fant sted for mer enn et halvt århundre siden? Historieprofessor Øystein Sørensen ved universitetet i Oslo er pessimistisk hva gjelder kunnskapsnivået. Hvis man først skal lære om f. eks. andre verdenskrig må man ha forkunnskaper om den første. For å få en god oversikt over hva som faktisk hendte og deretter kunne forstå de underliggende årsakene, må man være innom flere sentrale områder i historien. Man kan ikke bare velge og vrake etter interesse, slik fungerer det ikke. Man kommer ingen vei med ett ben og én arm.

Noe sier meg at dette pensumet ble utarbeidet av mennesker som ellers ikke er spesielt opptatte av historie. Dette kommer spesielt tydelig fram ettersom mye av ansvaret for læringen blir overlatt til elevene selv.

Verdenskrigene kan etter lærerens eget valg inngå under punktet der elevene skal “velge ut og undersøke to eller flere internasjonale konflikter i nyere tid, og vurdere årsaker og virkning”.

En rekke høringsinstanser påpeker at planen er svært tidkrevende, spesielt med tanke på at historietimene blir færre. Med skolereformen “Kunnskapsløftet” blir tre timer i uken i 2. klasse til to timer i uken.- Allerede i dag er det et rotterace. Det er helt urealistisk å komme gjennom dette. Stort og ambisiøst pensum vil føre til et stort tidspress, mener historielærer Nina Tandberg ved Lambertseter videregående.

Kunnskap om og bevisthet rundt verdenskrigene, de harde 30-årene, kommunismen og nazismen kan hjelpe til med å avverge lignende scenario senere. Tenk bare på finanskrisen. På slutten av 2008 lovet G20-lederne høytidlig å unngå proteksjonistiske tiltak, men nå har de nesten alle sammen innført tiltak som bremser ned den internasjonale konkurransen. Et eksempel er Indonesia, hvor utenlandske leker bare får komme seg inn i landet via fem bestemte havner og flyplasser. Noe av det samme ble gjort i 30-årene, og vi vet vel alle sammen hva dét ledet til?

Kilder:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1164476.ece
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6540862

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s

%d bloggarar likar dette: