Hoog tijd om een update te geven

Vandaag is ‘t vrijdag 20 maart en het lijkt nog een mooie Belgische lentedag te worden. Zoals gewoonlijks hebben de studenten Nederlands bij Linguapolis alleen twee uur les gehad, wat maakt vrijdag een rustige begin aan het weekend. Vermoedend dat ik dit later in Noorwegen ga missen, geniet ik nu volledig van het eenvoudige leven in België. Nu ik Terry Goodkinds Blood of the Fold heb uitgelezen, probeer ik om te beslissen welk engels boek ik het liefst wil lezen. The Middle Sea: A History of the Mediterranean van John Julius Norwich lijkt mij ontzettend interessant, maar naarmate de tijd wordt het misschien een beetje te droog. Mijn andere mogelijkheid is Emperor: the Gates of Rome van Conn Iggulden, een boek dat over Gaius Julis Cæsar gaat; zelfs vanaf zijn kinderjaren. Het lijkt dat ik ga voor Cæsar kiezen, maar alletwee boeken zijn heel spannend.

Trouwens, ik ben een paar dagen geleden eindelijk met het Ijslands begonnen. Na een tijde online zoeken naar leermateriaal  heeft mijn schoonvader zo’n 60 á 70 paginas uitgeprint en ben ik gestart om dagen, grammatica en uitspraak te leren. Het is opvallend hoeveel overeenkomsten er tussen het Ijslands en mijn eigen taal zijn, hoewel men bijna niets zonder training kan verstaan. Lezen gaat wel, en vooral met kennis van het Nynorsk (een van de twee schriftalen in Noorwegian gebaseerd op westelijke plattelandsdialecten). Zover heb ik sommige basiswoorden geleerd, maar spijtig genoeg geen vervoeging van de werkwoorden. Momenteel probeer ik om nominativ, dativ en akkusativ te begrijpen. Niet gemakkelijk, maar zeker doenbaar.

Waarom wil ik Ijslands leren? Het heeft maar 300.000 sprekers die op een eilandje in het midden van de Atlantische oceaan ligt, en wordt daarom niet gezien als een taal waarvoor men veel gebruik kan vinden. Maar als ik alleen talen om practische redenen ging leren zou ik nooit Nederlands geleerd hebben! Dus het gaat eigenlijk niet over logica maar liefde. Ijslands is min of meer wat mijn voorouders duizend jaar geleden spraken, en de Ijslanders kunnen nog steeds de oude saga’s van Snorri Sturluson lezen hoewel het voor hen een beetje zoals wat Shakespeare voor de Engelsen is. Aangezien dat ik bijzonder gefascineerd ben door de Vikingtijd wil ik echt proberen om Heimskringla in het Oud Ijslands/Oud Noors te lezen. Op deze manier word de geschiedenis meer levend en krijg ik misschien meer verstand voor de mensen van vroeger. Het is altijd interessant om te zien hoe ze zich gedroegen en welke gedachtes ze over het leven hadden. Waren ze eigenlijk zo anders dan mij?

De Heimskringla is de Oudnoordse naam voor een verzameling van Noorse koningssaga’s die rond 1225 door de IJslandse skald (dichter en geschiedschrijver) Snorri Sturluson zijn opgeschreven.

De Heimskringla (“de wereldbol”) is een mengeling van Noorse mythologie en geschiedschrijving. Het werk omvat de geschiedenis van de koningen van Noorwegen en Zweden vanaf het mythische begin van de eerste koningsdynastie (het geslacht Ynglinge) tot de koningsperiode van de Noorse koning Magnus V (Erlingsson) tot 1184.

(Nederlandse Wikipedia)

Het lijkt me dat de meeste Noren weinig over hun eigen taal weten. Nadat ik Nederlands heb geleerd en nu probeer om Ijslands te leren, word ik steeds meer bewust van de geschiedenis achter woorden die meestal alleen in Norse dialecten voorkomen. Nu ik meer weet, ben ik trots om Trønder te zijn. Ik hou van al mijn talen maar Trøndersk zal altijd een plaats diep in mijn hart hebben. Ijslands leren is dus een beetje zelfontplooiing. Tot een bepaalde graad geldt dit ook voor het Nederlands. Mijn interesse voor geschiedenis wordt volwaardig gemaakt door mijn toenemende kennis van talen. Vooral het verband tussen Noorwegen en Duitsland tijdens de Hanza vanaf de 13de eeuw is duiderlijker geworden door het leren van Nederlands.

Straks komt Carole thuis. Dus ik ga nu 30 minuten lopen en naar een cursus ijslands luisteren. Sæll og blessaður!

Legg att eit svar

