Woordenschat, Cleartype & BBC World Service

Wow, we zijn al in de tweede maand van het nieuwjaar. Het is inderdaad waar wat ze zeggen, hoe ouder men wordt des te sneller loopt de tijd. Hoe dan ook, ik heb de laatste paar weken naar “the BBC World Service” op mijn wekker beginnen te luisteren. Voor degene die nooit van deze aanbood hebben gehoord; het is kort gezegd de laatste nieuws 24/7. Men kan geen muziek beluisteren maar integendeel krijgt men documentaires, nieuwsberichten en debatten.

In de laatste tijd heb ik problemen om in te slapen. Wegens dit probleem krijg ik vaak pijn in mijn ogen als ik iets op mijn laptop wil lezen. Klaarblijkelijk is dit frustrerend. Dus vandaag heb ik “Cleartype” geinstalleerd, iets dat ik echt voor iederen met zo’n dergelijk probleem aanraad. Dit door Microsoft ontwikkeld programma maakt de letters meer helder en daardoor moeten de ogen zich niet zoveel inspannen.

cleartype1

Indien je dit zult graag proberen kan je het programma hier downloaden. Momenteel ben ik vrij moe maar er is geen teken van pijn. Tot nu heb ik niet lang kunnen schrijven zonder regelmatige pauzjes te moeten nemen. ClearType blijkt te werken.

Ik heb besloten om een beetje intensiever met mijn Nederlands te werken. Na een lees-sessie van ongeveer 50-80 paginas blijkt het dat ik min of meer onbewust in het Nederlands begin te denken. Er zijn bepaalde momenten waarin ik mij meer Vlaams dan Noors voel, maar dat gebeurt uitsluitend alleen wanneer ik enorm veel “input” krijg.

Op dit moment ben ik op de 518ste pagina van “In de Ban van de Ring”, wat wil zeggen dat ik een beetje meer dan de helft  heb gelezen. Ik begrijp alles, maar er zijn momentjes waarin ik soms moet raden. Ik lees rond 50 paginas elke dag, en soms meer. Ik wil echt snel gedaan zijn omdat mijn twee boeken al een week geleden uit Frankrijk aangekomen zijn. Na “In de Ban van de Ring” ga ik direct met David Gemmell zijn “Troie: Le Bouclier du Tonnerre” beginnen.

Legg att eit svar

