Wat is er aan de hand?

Momenteel heb ik niet zoveel Nederlands gedaan omdat mijn Frans meer aandacht nodig heeft. Nederlands verstaan is vrij gemakkelijk geworden, en ik heb weinig of geen problemen qua het nieuws (VTM) volgen of kranten (De Morgen) lezen. Spreken is natuurlijk moeilijker en ik geef eerlijk toe dat ik nog niet mijn gedachten helemaal vloeind kan uiten.

Aanvankelijk dacht ik om een Antwerpse accent te verweren, maar dat zou ik waarschijnlijk nooit 100 % kunnen bereiken en wat nog zou ik minder met dat kunnen doen. Het lijkt me beter om de standaard te imiteren. Dat laat zich overal in Vlaanderen verstaan, en communicatie zou de belangrijkste aspiratie van iemand die meerdere talen wil spreken zijn. Het is toch steeds verleidelijk om liever “ni” dan “niet” te zeggen enzovoort, maar dat is eigenlijk geen probleem.

Mijn Frans neemt prioriteit, en ik ben blij om dat te doen. Ik lees momenteel geen Nederlands behalve een introductie psychologie dat ik van mijn schoonzus heb geleend. Eigenlijk zou ik beter De Ban Van de Ring door J.R.R. Tolkien moeten lezen, iets spannend met veel dialogen. Het is opvallend hoe veel zo’n boek kan helpen.

Ik heb steeds meer van Steven Kaufmanns blog The Linguist gelezen, en ik vind hem een zeer interessante kerel. Die heeft 10 talen geleerd, bij Sciences PO in Parijs gestudeert, in Japan en China als diplomaat gewerkt en zijn eigen bedrijf opgericht. Steve geeft raad om hoe talen fatsoenlijk te leren aan zijn blog bijna elke dag. Steve legt nadruk op de natuurlijke manier om talen te leren. Volgens hem leert men alleen door interessante inhoud te beluisteren en lezen. Samen met zijn zoon heeft hij “LingQ” gemaakt, een site die talen leren ongelofelijk veel vergemakkelijkt.

Ik beloof dat er meer activiteit op deze blog zal komen, het is een goede manier om mijn talen te oefenen en af en toe krijg ik commentaren van Belgen en Fransen.

Legg att eit svar

